niedziela, 3 września 2017

WvDial, czyli jak zmusić w systemie Linux modem do pracy na czarno

W poprzedniej notce: Wicd zamiast Network-Managera... pisałem o tym, że do uzyskania stabilnego połączenia z siecią WiFi zostałem zmuszony do usunięcia z systemu Network-Managera. A wraz z Network-Managerem utraciłem też proste i uniwersalne narzędzie do połączeń modemowych.



Jak zatem połączyć się z siecią przez modem 3G/LTE bez Network-Managera?

GNOME-PPP + WvDial
Rozpieszczony przez graficzne środowisko Linux Mint Xfce i Network-Managera zacząłem poszukiwania od czegoś graficznego (klikanego). Ale gnome-ppp niestety nie spełnił moich oczekiwań. Bez sudo nie wykrywał modemu i nie nawiązywał połączenia. Więcej... Połączenie z siecią w końcu (niby) udało mi się uzyskać ale świadczył o nim wyłącznie komunikat okienka GNOME-PPP. Aplikacje (Firefox, Thunderbird) nadal sygnalizowały, że mój komputer z Linux Mint jest offline.
Tyle mi gnome-ppp dało, że dowiedziałem się, że mój modem to: /dev/ttyUSB0
Po kliknięciu: Wykryj modem w ustawieniach gnome-ppp (program był uruchomiony w terminalu poleceniem: sudo gnome-ppp).

WvDial
Cóż... GNOME-PPP to tylko nakładka graficzna na WvDial. Więc spróbujmy zadziałać bezpośrednio używając WvDial.
Program WvDial został i tak zainstalowany razem z gnome-ppp.
Konfiguracja WvDial sprowadziła się do edycji pliku: /etc/wvdial.conf

Jego zawartość u mnie wygląda tak (sieć Orange, karta sim z pin-em):

[Dialer pin]
Modem = /dev/ttyUSB0
Init1 = ATZ
Init2 = AT+CPIN=1234

[Dialer orange]
Modem = /dev/ttyUSB0
Init3 = AT+CGDCONT=1,"IP","internet"
Username = "internet"
Password = "internet"
Phone = "*99#"
Dial Command = ATDTW
Stupid Mode = yes
Dial Attempts = 0

Połączenie uzyskujemy wpisując w terminalu kolejno:
wvdial pin
wvdial orange

Uwaga!
Sekcja [Dialer pin] potrzebna jest w przypadku kart sim zabezpieczonych pinem. Tu pin przykładowy: 1234

Aby zakończyć połączenie:
- użyć razem klawiszy: [Ctrl][c]
- lub w terminalu wpisać: poff.wvdial

***
I wszystko byłoby OK... Bo połączenie zostało uzyskane tylko każde z ww poleceń musiałem poprzedzić sudo, czyli jako superużytkownik.
Ale i na to znalazło się proste rozwiązanie.

menu > system > Użytkownicy i grupy

Tu dla użytkownika, który ma korzystać z modemu zmieniamy ustawienia klikając na [Zaawansowane ustawienia]

W zakładce Uprawnienia użytkownika zaznaczamy: Użycie modemów
U mnie domyślnie było wyłączone.

Po dokonaniu tych zmian i restarcie komputera polecenia programu WvDial działają już bez poprzedzania ich sudo.

***
Opisana metoda sprawdzona na komputerze z Linux Mint 18.2 Xfce 32 bit (Sonya) z podłączonym modemem Huawei E220.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz