środa, 21 czerwca 2017

Linux Mint 18.1 Xfce Serena 32bit

Witam
Od 8 lat używam laptopa Fujitsu-Siemens Esprimo Mobile V5505, który miał pierwotnie zainstalowany system Windows Vista Basic. W czerwcu 2017 r Vista jednak postanowiła zakończyć swój żywot najwyraźniej dopasowując się do MS planów wygaszenia tego systemu operacyjnego (MS w maju 2017 ostatecznie zakończył wsparcie dla Windows Vista).

Aby przedłużyć , żywot sprzętu (laptopa Fujitsu-Siemens Esprimo Mobile V5505) postanowiłem zainstalować na nim system Linux Mint 18.1 Xfce Serena 32bit.

pulpit Linux Mint 18.1 Xfce
pulpit Linux Mint 18.1 Xfce


Opis sprzętu
-Komputer-
Processor : 2x Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU     T5250  @ 1.50GHz

Memory        : 2052MB

Operating System        : Linux Mint 18.1 Serena

-Display-
Resolution        : 1280x800 pixels

OpenGL Renderer        : Mesa DRI Intel(R) 965GM x86/MMX/SSE2

X11 Vendor        : The X.Org Foundation

-Multimedia-
Audio Adapter        : HDA-Intel - HDA Intel


Wrażenia z instalacji

Instalacja z płyty Live przebiegła bardzo szybko i sprawnie. W ciągu godziny udało się usunąć Vistę (skasowałem wszystkie partycje Windows, łączne z partycja Recovery) i postawić nowy, gotowy do działania i w pełni spolonizowany system Linux Mint 18.1 Xfce 32bit.
Podział na partycje dla systemu Linux wykonałem samodzielnie, nie zlecając tego automatowi tak jak proponował w jednej z opcji instalator systemu.
Dysk Seagate (ATA ST9120822AS) o pojemności 120 GB podzieliłem następująco:
- 30 GB na /  (mozna było dać mniej np. 20 GB)
- 1 GB na SWAP
- 89 GB (czyli reszta przestrzeni) na /home
Jeszcze podczas sesji Live podłączyłem się z WiFi tak by podczas instalacji mogły być pobierane dodatkowe pakiety.
Po przejściu procesu instalacji i utworzeniu konta użytkownika pozostało już tylko restartować komputer i usunąć z napędu płytę Linux Mint Live.
Po ponownym uruchomieniu komputera mogłem już cieszyć się systemem w pełni gotowym do działania. Dla estetyki zmieniłem tylko tapetę na pulpicie, a dla wygody na panelu dodałem aplet pokazujący stan naładowania baterii.

Drukarkę podłączoną do portu usb system wykrył automatycznie i poprawnie skonfigurował.


Ocena po instalacji Linux Mint 18.1 Xfce

Instalacja Linux Mint 18.1 Xfce 32 bit zamiast martwego już systemu Windows Vista przedłużyła żywot całkiem sprawnego jeszcze komputera (Fujitsu-Siemens Esprimo Mobile V5505). Kupno nowej licencji na inną wersję systemu Windows uznałem za zupełnie niezasadne ekonomicznie w sytuacji gdy oferowany nieodpłatnie system Linux Mint oferuje właściwie wszystko co potrzebuję do korzystania z zasobów sieci Internet i pracy z komputerem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz